Pyrolysis

The Whaler’s Lantern

In 2022 hebben we onze nieuwe EP getiteld “The Whaler’s Lantern” uitgebracht. Met cover-art ontworpen en geïllustreerd door onze eigen Rikke, brengt de EP een wijde diversiteit aan tracks, van ballade-achtige tot vurig funky tot stormachtig explosief.

De titeltrack vervolgt het verhaal van Neil, een protagonist uit eerdere Pyrolysis-songs (i.e., “Live to Rove Again” en “This Is How”) op zijn avontuur door stormachtige zeeën, de geweld(ad)ige natuur trotserend. In de cover-art wordt dit gereflecteerd; het stervende licht van de lantaarn verlicht voor zijn schip de weg door de duistere, wilde zee. “Path of the Flame” zet je schoenen in brand, en maakt stilzitten nagenoeg onmogelijk! Voor kun je jezelf laten verrassen; de EP staat inmiddels op Spotify, iTunes, Deezer, of je andere favoriete streaming-platform!

Tracklist:
1. The Whaler’s Lantern
2. Path of the Flame
3. Rest van de Dag Vrij
4. Peace Bells
5. Leave Me


Adventure Folk

Pyrolysis is een jonge en energieke akoestische folk band. Hoewel hun zelf geschreven nummers vooral knipogen naar de Keltische volksmuziek, zijn ook full-force punk, gypsy en piraten invloeden duidelijk te horen. Vijf jonge muzikanten bomvol enthousiasme, gewapend met bouzouki, accordeon, bodhrán, viool en bas, spelen een ijzersterk, energiek, maar nog steeds intiem en gezellig optreden die het publiek meeneemt naar een plek waar men alle zorgen kan vergeten. Proost!

Pyrolysis is in 2012 begonnen bij metal, heeft gewandeld langs folk-punk en uiteindelijk is neergestreken bij akoestische folk. Daarmee laat de band zien dat energie niet alleen in de decibellen zit: hoewel de elektrische gitaar is ingeruild voor een bouzouki en het drumstel is vervangen door een bodhrán, zijn de nummers net zo energiek als voorheen, en minstens zo dansbaar!

Sinds haar oprichting heeft Pyrolysis zes platen uitgebracht: Remedy for the Night (2013), On Mountains High I stand (2015), Edges of the Day (2017), Daylight is Fading (2019), Alotsle (2020), en The Whaler’s Lantern (2022). De transitie tussen verschillende muziekstijlen en de groei van de muzikanten is goed te volgen van plaat tot plaat. Het arrangeren en inspelen van Echoes (2018) voor de artiest Elvya en de EP Islands (2016) voor singer-songwriter Lisette Lowe, laat zien dat arrangeren in andermans muziekstijl ook hoort tot de talenten van de band.

Pyrolysis is al een aantal jaar goed bekend in de Nederlandse fantasy-folk scene, heeft gespeeld op de grote folk festivals zoals Castlefest, Elfia en Middeleeuws Winschoten, en is meerdere keren genomineerd binnen deze scene (Beste Live Act NL/BE – 2016 en Beste Album – 2017, voor Edges of the Day, Beste Videoclip – 2019, voor Never Fade). Ook buiten Nederland is Pyrolysis steeds vaker te horen; zo spelen ze steeds meer op festivals in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, en België, en zetten ze digitaal voeten aan de kust van de Verenigde Staten, aan de andere kant van de oceaan.